Prokuratura bada, czy w spółce kolejowej doszło do gigantycznych
nadużyć. Stanowisko stracił już członek zarządu Intercity,
niewykluczone są kolejne dymisje.
Na podstawie otrzymanych doniesień spółka PKP Intercity zleciła
wewnętrzny audyt. Pokazał on pewne nieprawidłowości, na podstawie
których spółka zdecydowała o złożeniu doniesienia do prokuratury.
Wyciągnęliśmy wnioski i zmieniliśmy procedury, by podobne sytuacje się
nie powtarzały. Zarząd PKP Intercity nie ma zamiaru niczego zamiatać pod dywan – mówił Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Według Radia Zet przekręty dotyczyły wartych setki milionów złotych
zamówień na naprawę i czyszczenie wagonów kolejowych. Jak podało
radio, w jednym z przypadków dwa dni przed oficjalnym rozstrzygnięciem
przetargu wagony do naprawy wysłano już do firmy, która, jak się
później okazało, wygrała przetarg.
Do nieprawidłowości miało dochodzić również w wartym 200 mln zł przetargu na czyszczenie wagonów.
Dokumenty wskazują na niejasne powiązania pomiędzy firmami. W warunkach
przetargu zastrzeżone było, że firmy powinny mieć certyfikat np. Izby
Gospodarczej Transportu Lądowego. Według mediów w IGTL działa prezes
firmy, która zwyciężyła w przetargu.
– Nie rozumiem, dlaczego wymienia się nas w kontekście tej sprawy. To
wyłączny problem PKP Intercity. To ICC wykonuje specyfikację przetargu.
Dla mnie sprawa jest niezrozumiała. W warunkach przetargu znajduje się
klauzula o tym, że mogą być certyfikaty równoważne. Jestem za tym, by
wszystko było dokładnie wyjaśnione. Jednak podkreślam, że
w zarządzie IGTL, który przyznaje certyfikaty, nigdy nie było nikogo
z firm „czyszczących” – twierdzi Stanisław Kogut, senator PiS-u i
prezes zarządu IGTL.
Niejasne wydają się również związki byłego członka zarządu PKP
Intercity Tadeusza Matyli z firmami biorącymi udział w przetargach. 9
listopada Matyla został odwołany z zarządu. Jak podaje
miesięcznik „Rynek Kolejowy”, do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Wola już w październiku wpłynęło zawiadomienie dotyczące nieprawidłowości w PKP Intercity. Złożone
zostało anonimowo i dotyczyło dwóch przetargów. – Pierwszy to przetarg
z 1 września 2012 r. na przebudowę dwóch wagonów pasażerskich na wagony
restauracyjne, a drugi na wykonanie kompleksowej usługi utrzymania
wagonów w czystości w 2012 r. – poinformował Dariusz Ślepokura, rzecznik
prasowy Prokuratury Okręgowej w Warszawie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz