niedziela, 18 listopada 2012

# Afera w PKP Intercity.

Prokuratura bada, czy w spółce kolejowej doszło do gigantycznych nadużyć. Stanowisko stracił już członek zarządu Intercity, niewykluczone są kolejne dymisje.

Na podstawie otrzymanych doniesień spółka PKP Intercity zleciła wewnętrzny audyt. Pokazał on pewne nieprawidłowości, na podstawie których spółka zdecydowała o złożeniu doniesienia do prokuratury. Wyciągnęliśmy wnioski i zmieniliśmy procedury, by podobne sytuacje się nie powtarzały. Zarząd PKP Intercity nie ma zamiaru niczego zamiatać pod dywan – mówił Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Według Radia Zet przekręty dotyczyły wartych setki milionów złotych zamówień na naprawę i  czyszczenie wagonów kolejowych. Jak podało radio, w  jednym z  przypadków dwa dni przed oficjalnym rozstrzygnięciem przetargu wagony do naprawy wysłano już do firmy, która, jak się później okazało, wygrała przetarg.

Do nieprawidłowości miało dochodzić również w wartym 200 mln zł przetargu na czyszczenie wagonów. Dokumenty wskazują na niejasne powiązania pomiędzy firmami. W warunkach przetargu zastrzeżone było, że firmy powinny mieć certyfikat np. Izby Gospodarczej Transportu Lądowego. Według mediów w IGTL działa prezes firmy, która zwyciężyła w  przetargu.

– Nie rozumiem, dlaczego wymienia się nas w kontekście tej sprawy. To wyłączny problem PKP Intercity. To ICC wykonuje specyfikację przetargu. Dla mnie sprawa jest niezrozumiała. W warunkach przetargu znajduje się klauzula o tym, że mogą być certyfikaty równoważne. Jestem za tym, by wszystko było dokładnie wyjaśnione. Jednak podkreślam, że w zarządzie IGTL, który przyznaje certyfikaty, nigdy nie było nikogo z firm „czyszczących” – twierdzi Stanisław Kogut, senator PiS-u  i  prezes zarządu IGTL.

Niejasne wydają się również związki byłego członka zarządu PKP Intercity Tadeusza Matyli z firmami biorącymi udział w  przetargach. 9 listopada Matyla został odwołany z zarządu. Jak podaje miesięcznik „Rynek Kolejowy”, do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Wola już w październiku wpłynęło zawiadomienie dotyczące nieprawidłowości w PKP Intercity. Złożone zostało anonimowo i dotyczyło dwóch przetargów. – Pierwszy to przetarg z 1 września 2012 r. na przebudowę dwóch wagonów pasażerskich na wagony restauracyjne, a drugi na wykonanie kompleksowej usługi utrzymania wagonów w czystości w 2012 r. – poinformował Dariusz Ślepokura, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Warszawie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz