niedziela, 21 lipca 2013

# Żydzi oburzeni zakazem uboju rytualnego.


ubojrytualnyW sejmie udało się przegłosować zakaz uboju rytualnego na terenie naszego kraju. Za odrzuceniem rządowej ustawy zezwalającej na ten proceder głosowało 222 posłów, przeciw odrzuceniu było 178, a 9 wstrzymało się od głosu.
Ubój rytualny polega na przecięciu arterii szyjnych zwierzęcia ostrym nożem i wykrwawienia go, w czasie umierania zwierzę musi być świadome, gdyż takie są nakazy religijne judaizmu i islamu, dwu religii, których wyznawcy zobowiązani są do spożywania wyłącznie mięsa z tak zabitych zwierząt. Podstawowym czynnikiem, dla którego ustawa została odrzucona są względy humanitarne. Zabijane zwierzę, które nie może być ogłuszone, poważnie cierpi przed śmiercią w imię zasad religijnych obcych polskiej tradycji.
Oczywiście, takie wytłumaczenie sprawy nie zadowala skromnej liczebnie, lecz bardzo głośnej medialnie mniejszości religijno-narodowej, jaką są Żydzi w Polsce. Oskarżenia o antysemityzm padają z tej strony za każdym razem, gdy cokolwiek może być nie po myśli owej mniejszości, padały również w debacie nad zakazem uboju rytualnego.
Gdy już opinia publiczna poznała wyniki głosowania, Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich i przewodniczący Związku Gmin Wyznaniowych Żydowskich w RP Piotr Kadlčik wydali specjalne oświadczenie w tej sprawie, opublikowane na stronie internetowej gminy żydowskiej w Warszawie. Obydwaj panowie odnieśli się tam do cierpień zwierząt uważając je za nieprawdziwe. “Zwyciężył całkowicie nieprawdziwy pogląd, jakoby ubój taki był okrutny, czy wręcz intencjonalnie okrutny” – czytamy w dokumencie. Oprócz tego, rabin Schudrich “zagroził”, że w przypadku utrzymania zakazu uboju rytualnego w Polsce, odejdzie ze swojego stanowiska i opuści nasz kraj.
Zupełnie innego zdania jest prof. Piotr Skubała, ekolog z Uniwersytetu Śląskiego. “To, że zwierzę zarzynane bez ogłuszenia cierpi zostało udowodnione naukowo i trudno te argumenty podważyć. Warto się jednak zastanowić, czy do tego trzeba nauki, to jest tak oczywiste dla człowieka wrażliwego. Przykład: zwierzę unieruchomione i odwrócone do góry nogami, to wywołuje niesamowity wzrost hormonów stresu. Dodatkowe cierpienie wywołuje też to , że obrócone zwierzę z poderżniętym gardłem dusi się, bo resztki pokarmów z żołądka dostają się do tchawicy” – twierdzi profesor.
Ciekawostką zawartą w oświadczeniu jest wtrącenie powiązań zakazu uboju rytualnego z III Rzeszą. Twórcy oświadczenia twierdzą, że pogląd jakoby ubój rytualny sprawiał niepotrzebne cierpienia zwierzętom rozpowszechnił się w Europie pod wpływem niemieckiej propagandy z czasów władzy NSDAP. “Polska będzie odtąd pierwszym krajem członkowskim UE, w którym obowiązuje taki zakaz, nie będący pozostałością regulacji z czasów hitlerowskich” – czytamy.
Wspomniano również aspekt ekonomiczny pisząc, iż zakaz godzi “bezpośrednio w podstawowe prawa żydowskiej i muzułmańskiej ludności kraju, zmuszonej odtąd, by kupować droższe mięso importowane lub przejść na przymusowy wegetarianizm”.
Ciężko zgodzić się w pełni z takim postawieniem sprawy, zwłaszcza w stosunku do mniejszości żydowskiej. Rozjaśnia to etnolog i antropolog kultury, Grzegorz Odoj: “(…) ubój rytualny dotyczy Żydów ortodoksyjnych. Środowisko judaistyczne jest wewnętrznie mocno zróżnicowane, wiele ugrupowań ma charakter religijny zreformowany i kwestionuje zasady kaszrutu, a nawet halachę, czyli interpretację Tory mówiącą o tym, co w jakich warunkach spożywać”.
Panowie Kadlčik i Schudrich zwrócili też uwagę na fakt, iż “polskie ustawodawstwo nie zakazuje praktyk takich, jak polowanie, w których zwierzętom zadaje się cierpienie dla przyjemności” dopatrując się w tym “złowrogiej hipokryzji, jaką zazwyczaj maskuje się dyskryminację części obywateli”.
Oświadczenie środowisk żydowskich kończy się podziękowaniami dla 178 posłanek i posłów, którzy “pomimo poddziałów politycznych, głosowali za zachowaniem swobód religijnych w Rzeczypospolitej”. Posłowie ci jednak w zdecydowanej większości głosowali tak z powodów ekonomicznych, kierowani “obawami o polskie zakłady przetwórcze”, zajmujące się eksportem koszernego mięsa.
na podstawie: jewish.org.pl / dziennikzachodni.pl / rp.pl
 
źródło: autonom.pl
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz