19,90 zł za miesiąc trzeba będzie od września zapłacić za dostęp do niektórych treści
w 42 serwisach internetowych. Są to głównie portale wydawców prasy,
m.in. ogólnopolskich dzienników „Gazety Wyborczej” i „Super Expressu”.
Jednolity system opłat za dostęp do wybranych artykułów i działów
internetowych portali mediów wprowadza w Polsce spółka Piano Media.
Wcześniej wdrożyła ona podobny system na Słowacji (w kwietniu 2011 r.) i
Słowenii (w styczniu 2012); w obu krajach przystąpiło do niego po 11
portali.
W Polsce system ruszył w środę – na stronach wydawców pojawił się pasek
logowania. Jak powiedział reprezentujący Piano Media Mirek Kowalski,
program testowy ma być uruchomiony w sierpniu – wówczas konieczne
będzie zalogowanie się, ale dostęp nadal będzie darmowy; wprowadzenie
płatności planowane jest na 3 września.
Do systemu przystąpiło na razie sześcioro polskich wydawców, wydających
łącznie 27 krajowych i regionalnych gazet oraz 14 magazynów: Agora,
Murator, Ringier Axel Springer Polska, Media Regionalne, Polskapresse
oraz Edytor. Dołączyło do nich także Polskie Radio.
Piano Media umożliwia dostęp do treści na różnych portalach w ramach
jednej prenumeraty. W Polsce opłata wyniesie 9,90 zł za tydzień, 19,90
zł za miesiąc lub 199 zł za rok. Na Słowacji miesięczna opłata wynosi
3,90 euro (ok. 16,25 zł – wg. środowego kursu NBP), zaś w Słowenii -
4,89 euro (ok. 20,40 zł). Wykupienie abonamentu pozwoli użytkownikowi na
dostęp z dowolnej liczby komputerów i urządzeń mobilnych.
Pozyskane środki będą rozdzielane na trzy części – największa (40 proc. abonamentu) trafi do portalu,
na którym internauta zapłacił za prenumeratę; druga część (30 proc.)
będzie rozdzielona pomiędzy pozostałe portale należące do systemu
(podział będzie dokonywany na podstawie czasu, jaki użytkownik poświęca
na wizyty na poszczególnych stronach); trzecia (30 proc.) trafi do
spółki Piano Media – administratora systemu.
Według szacunków spółki Piano Media w ramach wspólnej platformy abonamentowej dostępnych będzie 10-15 proc. treści publikowanych przez media.
Będą to m.in. treści publikowane w tytułach Agory: „Gazecie Wyborczej”,
„Dużym Formacie”, „Wysokich Obcasach”, „Magazynie Świątecznym” i „Ale
historia”.
Murator, wydawca „Super Expressu”, w ramach sytemu będzie udostępniać
m.in. działy: Opinie, Kronika Kryminalna, Plotki, Ciekawostki. Za opłatą
będą udostępniane też niektóre materiały na portalu muratordom.pl, czy
poradnikzdrowie.pl. Abonent platformy Piano Media zobaczy treści bez
reklam.
Ringier Axel Spinger planuje odpłatne udostępnianie na razie tylko
niektórych treści magazynu „Forbes” (m.in. działów: Styl życia, Opinie i
Investor). Jak wyjaśniła rzeczniczka wydawcy Anna Gancarz-Luboń, chodzi
o treści, których przygotowanie wymaga największych nakładów
finansowych.
Płacić trzeba będzie także za niektóre treści udostępniane w internecie
przez gazety lokalne i regionalne, m.in. „Dziennik Zachodni”, „Dziennik
Łódzki”, „Dziennik Bałtycki”, „Głos Wielkopolski”, „Gazetę Krakowską”,
„Gazetę Wrocławską”, czy „Gazetę Lubuską”, a także przez magazyny, m.in.
„Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Poradnik Domowy”, „Kuchnia” i „Logo”.
Do systemu Piano Media dołączyło też Polskie Radio. Rzecznik spółki
Radosław Kazimierski podkreślił, że nie oznacza to jednak ograniczenia
dostępu do treści realizowanych w ramach misji publicznej radiofonii.
Dostęp do dotychczasowej zawartości portalu PR pozostanie bezpłatna i
powszechnie dostępna. Zarejestrowany użytkownik portalu w ramach Piano
Media otrzyma możliwość słuchania w internecie programów w najlepszej
dostępnej jakości i bez konieczności oglądania reklam.
Jak powiedział Kowalski, Piano Media prowadzi rozmowy z innymi
wydawcami, ale do czasu ich przystąpienia do systemu nie udziela
informacji na ten temat. Zaznaczył jednak, że są to duzi wydawcy prasy,
nie tylko dzienników, ale też magazynów.
Według informacji na stronie internetowej „Gazety Wyborczej” dzięki
środkom uzyskanym ze sprzedaży abonamentu możliwe będzie dalsze
wytwarzanie cennych treści. „Reklama to sposób na finansowanie treści
popularnych, ale nie sprawdza się tak dobrze w przypadku treści
ambitnych, niszowych i specjalistycznych. Dlatego też prosimy o
wsparcie, abyśmy mogli je wytwarzać” – brzmi informacja na stronie
gazety.
Wydawca podkreśla, że w ten sposób zawsze były finansowane media
tradycyjne – drukowane gazety i magazyny otrzymywały pieniądze od
czytelników płacących w kiosku i firm płacących za reklamy. „W mediach
elektronicznych czytelnicy dotąd nie płacili, a przychody reklamowe nie
rosną wystarczająco szybko, abyśmy mogli wytwarzać wybitn(i)e (antypolskie) treści” –
argumentuje „Gazeta Wyborcza”.
Na początku 2011 r. na udostępnianie w internecie niektórych treści za
opłatą zdecydował się należący do Grzegorza Hajdarowicza „Przekrój”
(obecnie Presspublica); wydanie papierowe zostało wówczas uszczuplone.
Od tego czasu sprzedaż wydań drukowanych spadła o blisko połowę – w maju
ub.r. było to 31,7 tys. egz., w maju br. - 18,7 tys. egz. (dane ZKDP).
Wydanie elektroniczne w maju br. kupiło 98 osób.
Za opłatą udostępniane są też niektóre internetowe treści
„Rzeczpospolitej” (Presspublica). Za standardowy pakiet umożliwiający
pełny dostęp do serwisu informacyjnego, ekonomicznego i częściowo do
serwisu prawnego trzeba zapłacić 99 zł za miesiąc. Za Pakiet Premium,
dający pełny dostęp do serwisu prawnego, w tym bazy aktów prawnych, a
także do elektronicznego archiwum i e-wydania lub wersji na tablet
trzeba zapłacić 299 zł za miesiąc.
źródło: tvp.info
=========================================================
No i bardzo dobrze lewacy i czerwona hołota sama siebie dobija ,choć już leży i kwiczy. wyborczej nie uratowało dodawanie do swojego brukowca ani pieśni w wykonaniu chóru aleksandrowa ,ani zestawu noży ,teraz nikt nie zapłaci za czytanie tej samej mieszanki plwocin i kalumni wylewanych na Polaków w internecie.
Na marginesie ,sąd orzekł ,iż GW jest wroga naszej cywilizacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz